søndag den 15. april 2012

Geometriske & Orientaliserede Vaser

Dette er en tidlig geometrisk amphora fra Kerameikos. Den stammer fra omkring midten af det 10. århundrede f.v.t. 
Amphora er betegnelsen for en vase med to hanke, der blev brugt til at opbevare vin, vand, olivenolie og til at tørre diverse madvarer. Selvom krukken er meget simpel, er den inddelt i bånd, og før halsen har den et mønster, i form af mange, sorte buer. Det mørke og det lyse står i god kontrast til hinanden og det fremhæver vasens runde konturer. 








Denne vase er en mellemtidlig geometrisk amphora fra Areopagos-højen fra omkring 850 f.v.t.
Denne vase er også en såkaldt amphora, som er kendetegnet ved  de to håndtag, den cylindrede hals og den brede bug. Denne vase har mange flere detaljer, dog fortæller den ingen historier. Den er opdelt i bånd, som den forrige, dog er denne vase meget mere detaljeret og dens mønstre er flot udført. Disse firkantede mønstre følger ikke vasens runde form, på samme måde som den forrige. Som før nævn er den inddelt i bånd og de bånd har stor betydning for, hvordan de lodrette og vandrette plan bliver understreget. De firkantede mønstre står i god kontrast til vasens runde form. 



Nærbillede











Dette er en geometrisk amphora fra Diplyon, fra omkring det 8. århundrede f.v.t.
I sammenligning med de andre tidligere vaser, er der sket en stor forandring. Igen er motivet blevet meget mere detaljeret og der er kommet mennesker på vasen i et enkelt bånd, mellem hankene. Endelig er menneskeskikkelsen begyndt at blive et motiv på vaserne. De mennesker, der er afbilledet, er ikke særlig detaljerede, de ligner nærmest tændstiksmænd. Men trods deres umenneskelige fremstilling, fortæller de en historie, med handlingen i centrum, der viser en masse sørgende og en død.



Dette er en Kratér af Aristotenos fra omkring midten af 7. århundrede f.v.t.
En kratér er en form for blandingskumme; den blev brugt til at blande vand og vin. En kráter har en bred munding. Det der nu er ved at ske med vasemaleriet er, at der nu begynder at fremtæde forskellige historier, livlige, eventyrlige historier. Som på denne kráter, der er inspireret af Homérs Illiaden og Odysseen, hvor Odysseus og hans mænd gør kyklopen blind. Dette er også den første signerede vase; derfor ved man, at denne vase er malet af Aristotenos. 










Ingen kommentarer:

Send en kommentar